Veröffentlichungen
Publikationen
Monographien und Herausgaben
- Brandt, H., Krause, M. & Usanova, I. (2022). Language Development in Diverse Settings. Interdisziplinäre Ergebnisse aus dem Projekt “Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf” (MEZ). Berlin: Springer VS. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-35650-7
-
Klinger, T., Gogolin, I. & Schnoor, B. (2022). Sprachentwicklung im Kontext von Mehrsprachigkeit. Hypothesen, Methoden, Forschungsperspektiven. Wiesbaden: Springer VS. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-36770-1
Beiträge in Fachzeitschriften (double-blind peer review)
- Schnoor, B., Hartig, J., Klinger, T., Naumann, A. & Usanova, I. (2023). Measuring the development of general language skills in English foreign language - Longitudinal invariance of the C-test. Language Testing (online first), 1-24. https://doi.org/10.1177/02655322231159829
- Usanova, I., Schnoor, B. & Gogolin, I. (2023). Mehrsprachigkeit, digitale Praxis und Schreibfähigkeit. Unterrichtswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s42010-023-00165-2
- Schnoor, B. & Usanova, I. (2022). Multilingual writing development: Relationships between writing proficiencies in German, heritage language and English. Reading and Writing, 36(3), 599-623. https://doi.org/10.1007/s11145-022-10276-4
-
Usanova, I. & Schnoor, B. (2021). Biscriptuality as a Bridge to Biliteracy: The Development of Scriptual Skills in Reading and Writing in Russian as a Heritage Language in Germany. Journal of Home Language Research, 4(1), 5. https://doi.org/10.16993/jhlr.40
-
Usanova, I. & Schnoor, B. (2021). Exploring multiliteracy in multilingual students – multilingual profiles of writing skills. Bilingual Research Journal. https://doi.org/10.1080/15235882.2021.1890649
Beiträge in Fachzeitschriften (single-blind peer review)
-
Gogolin, I., Schnoor, B., & Usanova, I. (2021). Crossing the bridge to literacy in foreign languages: C-test as a measure of language development. Multilingua. Advance online publication. https://doi.org/10.1515/multi-2021-0018
- Gabriel, C., Klinger, T. & Usanova, I. (2021). VOT production, writing skills, and general proficiency in multilingual learners of French: approaching the intertwinement of different linguistic levels. Multilingua, 40(6), 745-769. https://doi.org/10.1515/multi-2021-0016
Beiträge in Fachzeitschriften (editor review)
-
Gogolin, I., Klinger, T., Schnoor, B. & Usanova, I. (2021). Multilingual Development - a Longitudinal Study. Revista De Investigación Educativa, 39(1), 15-29. https://doi.org/10.6018/rie.454271
Beiträge in Sammelbänden
- Gabriel, C., Müller, A., Schnoor, B. & Usanova, I. (2022). (Recht-)Schreiben auf Englisch, Französisch und Türkisch: Eine Pilotstudie zu den orthographischen Fertigkeiten deutsch-türkisch bilingualer Jugendlicher. In K. Nimz, C. Noack & K. Schmidt (Hrsg.), Thema Sprache - Wissenschaft für den Unterricht. Mehrsprachigkeit und Orthographie: Empirische Studien an der Schnittstelle von Linguistik und Sprachdidaktik (S. 103–123). wbv.
- Gogolin, I., Klinger, T., Schnoor, B. & Usanova, I. (2022). The Competence Model of Writing Skills in the project “Multilingual Development: A Longitudinal Perspective (MEZ). In H. Brandt, M. Krause, & I. Usanova (Hrsg.), Language Development in Diverse Settings. Interdisziplinäre Ergebnisse aus dem Projekt “Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf” (MEZ) (pp.35-72). Springer VS.
- Schnoor, B. (2022). Die Messung der Schreibfähigkeit in MEZ: Messinvarianz verschiedener Schreibimpulse der „MEZ-Schreibaufgabe Jugendliche“. In H. Brandt, M. Krause, & I. Usanova (Hrsg.), Language Development in Diverse Settings. Interdisziplinäre Ergebnisse aus dem Projekt “Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf” (MEZ) (pp.73-98). Springer VS.
- Schlagmüller, M., Ennemoser, M. & Usanova, I. (2022). Diagnostics of Reading Speed, Reading Comprehension, and Reading Accuracy Using the LGVT 5–12+. In H. Brandt, M. Krause, & I. Usanova (Hrsg.), Language Development in Diverse Settings. Interdisziplinäre Ergebnisse aus dem Projekt “Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf” (MEZ) (pp.99- 132). Springer VS.
- Klinger, T., Schnoor, B. & Usanova, I. (2022). Developing Multilingual Writing Skills: Bilingual Advantage in Foreign Language Learning?. In H. Brandt, M. Krause, & I. Usanova (Hrsg.), Language Development in Diverse Settings. Interdisziplinäre Ergebnisse aus dem Projekt “Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf” (MEZ) (pp. 235-261). Springer VS.
- Klinger, T., Usanova, I., Akgün, G., & Minh, T. T. (2022). Die Messung produktiver Sprachfähigkeiten im Kontext von Mehrsprachigkeit: Die Herangehensweise in LiPS. In T. Klinger, I. Gogolin, & B. Schnoor (Hrsg.), Sprachentwicklung im Kontext von Mehrsprachigkeit: Hypothesen, Methoden, Forschungsperspektiven (pp. 23-53). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36770-1_2
- Klinger, T. & Schnoor, B. (2022). Die vergleichende Messung produktiver sprachlicher Fähigkeiten in verschiedenen Alterskohorten. In T. Klinger, I. Gogolin & B. Schnoor (Hrsg.), Sprachentwicklung im Kontext von Mehrsprachigkeit: Hypothesen, Methoden, Forschungsperspektiven (pp. 55-78). Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH; Springer VS.
- Schnoor, B. (2022). Sprachgebrauch in Migrantenfamilien. In T. Klinger, I. Gogolin & B. Schnoor (Hrsg.), Sprachentwicklung im Kontext von Mehrsprachigkeit: Hypothesen, Methoden, Forschungsperspektiven (pp. 113-142). Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH; Springer VS.
- Brehmer, B., Krause, M., Ritter, N., & Usanova, I. (2022). Schreiben und Lesen in der Herkunftssprache Russisch: Ergebnisse der Panelstudie zum Erwerb literaler Fähigkeiten bei russisch-deutschen bilingualen Kindern. In T. Klinger, I. Gogolin, & B. Schnoor (Hrsg.), Sprachentwicklung im Kontext von Mehrsprachigkeit: Hypothesen, Methoden, Forschungsperspektiven (pp. 143-192). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36770-1_6
- Gogolin, I. & Usanova, I. (2022). Zur Entwicklung schriftsprachlicher Fähigkeiten im Kontext von Mehrsprachigkeit. In Vera Busse, Nora Müller, & Lea Siekmann (Hrsg.), Schreiben fachübergreifend fördern. Grundlagen und Anregungen für Schule, Unterricht und Lehrkräftebildung (pp. 21-35). Friedrich Verlag Hannover.
-
Müller, A., Gabriel, C., Usanova, I., Schnoor, B., Klinger, T., & Gogolin, I. (2021). Zur Rolle der Orthografie im Kontext von mehrsprachiger Schreibfähigkeiten: Erste Ergebnisse einer Studie mit deutsch-russischen und deutsch-türkischen Jugendlichen. In A.-L. Scherger, B. Lütke, E. Montanari, A. Müller, & J. Ricard Brede (Hrsg.), Deutsch als Zweitsprache - Forschungsfelder und Ergebnisse: Beiträge aus den 14. und 15. Workshops "Deutsch als Zweitsprache, Migration und Mehrsprachigkeit", 2018 und 2019 (pp. 285–307). Fillibach bei Klett Sprachen; Fillibach bei Klett.
Arbeitspapiere
-
Gogolin, I., Klinger, T., Schnoor, B. & Usanova, I. (2021): Mehrsprachigkeit an der Schwelle zum Beruf. Die Funktion sprachlicher Fähigkeiten für Berufsqualifizierung und Berufseinmündung von Jugendlichen mit und ohne Migrationshintergrund (MEZ-2). Universität Hamburg. Hamburg (MEZ Arbeitspapiere, 10). Online verfügbar unter https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=21988
Symposien
- A C-tests‘ applicability in foreign language development in secondary school students in Germany (I. Gogolin, B. Schnoor & I. Usanova). Vortrag im Symposium Overcoming challenges in research on language skills: Test modalities, adaption to other languages, and longitudinal measurement (I. Gogolin, B. Schnoor, I. Usanova). European Conference on Educational Research (ECER). August 2023, Glasgow, Schottland.
- Multilingual writing development through the lens of Complex Dynamic Systems: an empirical approach to fit the puzzle (B. Schnoor & I. Usanova). Vortrag im Symposium New perspectives for research using a Complex Dynamic Systems Theory approach to SLD (W. Lowie). 20. Weltkongress der International Association of Applied Linguistics (AILA). Juli 2023, Lyon, Frankreich (online).
- Modellierung von mehrsprachiger Schreibfähigkeit als integriertes Konstrukt (B. Schnoor & I. Usanova). Vortrag im Symposium „Herausforderungen und Entwicklungen bei der Messung schriftsprachlicher Fähigkeiten" (J. Hartig). 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Februar 2023, Universität Duisburg-Essen, Deutschland.
- Multilingual writing through the lens of CDST (B. Schnoor & I. Usanova). Next Generation Literacies: Language Diversity 2nd Edition. The network “Social Participation in linguistically diverse societies” is part of the Next Generation Partnership Thematic Network program funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) and the Free and Hanseatic City of Hamburg under the Excellence Strategy of the Federal Government and the Länder. November 2022, Hamburg, Deutschland (online).
- Multiliteracy: The Empirical Construct of Multilingual Skills (B. Schnoor & I. Usanova). Symposium Literacy as 21st-Century Skill: Empirical Elaboration on the Construct, Acquisition Contexts & Learning Tools in a Global Perspective (I. Gogolin, B. Schnoor, I. Usanova). European Conference on Educational Research (ECER). September 2022, Yerevan, Armenien (online).
- Multilingual Reading and writing skills in Students’ Successful Transition from Secondary to Tertiary (B.Schnoor, I.Usanova). Vortrag im Symposium „Multiliteracies as an educational resource in the 'boarderless' society“ (I. Usanova, B. Schnoor & I. Gogolin). Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGFE). März 2022, Bremen, Deutschland (online).
- Die Messung der Entwicklung multilingualer Schreibkompetenz in der Sekundarstufe (B. Schnoor & I. Usanova, T. Klinger, I. Gogolin). Vortrag im Symposium „Fortschritte bei der Erfassung produktiver schriftsprachlicher Fähigkeiten“ (J. Hartig). Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF). März 2022, Bamberg, Deutschland (online).
-
Exploring Multiliteracies: a Construct Behind Writing Skills in Multilingual Adolescents in Germany. (B. Schnoor, I. Usanova). ECER Conference 2021. September 2021, Geneva, Schweiz (online).
-
Multiliteracies in multilingual adolescents in Germany (B. Schnoor & I. Usanova). Symposium Multiliteracies in multilingual societies: Approaching the concept of multiliteracies from multilingual, digital, and health literacy perspectives (I. Gogolin, B. Schnoor, I. Usanova). WERA Focal Meeting 2021. Juli 2021, Santiago de Compostela, Spanien (online).
-
The Role of Multiliteracy in Students' Successful Transition From Secondary to Tertiary Education (I. Gogolin, B. Schnoor und I. Usanova). Symposium “Exploring the Role of Multiliteracy in Educational Success Across the Educational Biographies”. Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA). April 2021, Orlando, USA (online).
Freie Vorträge
- Systematic Review of returns of immigrant care worker’s multilingual competence on the labor market (K. Pershina). The fourth conference on Approaches to Migration, Language, and Identity (AMLI 2023). September 2023, Zürich, Schweiz.
- Literacy assessment for the labour market (B. Schnoor & I. Usanova). Next Generation Literacies Summer School 2023: Linguistic diversity, education and social participation, August/September 2023, Universität Hamburg, Deutschland (online).
- Systematic Review of returns of immigrant care worker’s multilingual competence on the labor market (K. Pershina). Posterpräsentation, 14. International Symposium on Bilingualism. Juni 2023, Sydney, Australien (online).
- Multiliteracy through the lens of Complex Dynamic Systems Theory (B. Schnoor & I. Usanova). Next Generation Literacies Network: Language Diversity Online-Symposium & Workshop. November 2022, Hamburg, Deutschland (online).
- Erträge migrationsbedingter Mehrsprachigkeit auf dem deutschen Arbeitsmarkt (L. Zastrow). Posterpräsentation im Rahmen des Statusseminars der BMBF-Nachwuchsforschungsgruppen. November 2022, Berlin, Deutschland.
- Mehrsprachigkeit zugewanderter Pflegekräfte als Ressource im Berufsalltag (K. Pershina). Posterpräsentation im Rahmen des Statusseminars der BMBF-Nachwuchsforschungsgruppen. November 2022, Berlin, Deutschland.
-
Mehrsprachige Schreibentwicklung im Längsschnitt (B. Schnoor, I. Usanova & T. Klinger). MEZ Abschlussworkshop. Juni 2022, Hamburg, Deutschland.
-
Multilingual literacy skills as educational resources (I. Gogolin & I. Usanova). XX International Scientific and Practical Conference for Young Educational Researchers. RERA. Oktober 2021, Moskau, Russland (online).
-
Eignung des C-Tests für die Messung der Entwicklung allgemeinsprachlicher Fähigkeiten in Englisch als Fremdsprache bei Sekundarschüler*innen (B. Schnoor, J. Hartig, T.Klinger, A. Naumann, I. Usanova). Sektionstagung empirische Bildungsforschung 2021, September 2021, Mainz, Deutschland (online).
-
Multilingual Writing: A Synthesized Competence. Empirically substantiated approximations to the construct “Multiliteracies” (I. Gogolin, T. Klinger, B. Schnoor & I. Usanova). 13th International Symposium on Bilingualism, July 2021, Warsaw, Polen (online).
-
Entwicklung multilingualer Fähigkeiten in der Adoleszenz: Die Studie Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf (MEZ) (B. Schnoor, I. Usanova). Forschungskolloquium Pädagogische Psychologie. April 2021, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Deutschland (online).
Invited Lectures
- Relationships between digital literacy practices, writing skills, and multilingualism (B. Schnoor & Irina Usanova). Vortrag im Symposium “Multilingual and Multimodal Literacy Practices in Linguistic Diversity” (I. Gogolin). International Symposium of Bilingualism, 2023, Macquarie University, Sydney, Australia. (online).
-
Mehrsprachigkeit in der beruflichen Aus- und Weiterbildung (I. Usanova & B. Schnoor). BMBF-Dialogforum „Integration durch Bildung“, 25. Mai 2023, Berlin.
-
Lese- & Schreibfähigkeiten in mehreren Sprachen als Ressource für den Arbeitsmarkt (I. Usanova & B. Schnoor). Forum "Quo vadis Bildungssystem?" (I. Gogolin & H-J. Roth), BMBF-Bildungsforschungstagung, 14. März 2023, Berlin.
- Mnogojazyčie v Germanii. Razvitie navykov čtenija i pis’ma u bilingvov. (I. Usanova, B. Schnoor, T. Klinger, & I. Gogolin). St. Petersburg State University, Oktober 2021, Sankt Petersburg, Russland (online).
Nachwuchsförderung
- Multiliteracies and Language Assessment in Linguistically Diverse Contexts (B. Schnoor & I. Usanova zusammen mit A. Bodis, Macquarie University, Australia, und W. Qin, Fudan University, China). EERA Workshop for Emerging Researchers’ Conference. European Conference on Educational Research (ECER). August 2022, Yerevan, Armenien.
- Multilingual writing through the lens of CDST (B. Schnoor & I. Usanova). Hamburg International Summer School 2022: Language Diversity, Education. Juli 2022, Hamburg (online).
- Publication process: ECR Perspectives. In Online-Workshop "How to get published: challenges in academic publishing, and how to overcome them" (I. Piller). Next Generation Literacies. December 2021, Hamburg.
-
Multiliteracy: A resource-oriented perspective on literacy skills in multilingual students (B. Schnoor & I. Usanova). Hamburg International Summer School 2021: Linguistic Diversity – Education & Social Participation. Juli 2021, Hamburg (online).
-
Missing data handling techniques in applied educational research (B. Schnoor). Doktorandenkolloquium des Arbeitsbereichs Diversity in Education Research (DivER) von I.Gogolin. Juni 2021, Hamburg (online).
- Developing Multilingual Literacies – Exploring the role of communities for literacy development in multilingual families. Organisation einer Online-Tagung zum Thema Multiliteralität für für Nachwuchswissenschaftler*innen aus Luxemburg, England, Niederlande und Deutschland. April 2021, Luxemburg (online).
Transferworkshops
-
“Multiliteralität als Arbeitsmarktressource” (B. Schnoor, K. Pershina & I. Usanova), Diversity Tage an der Universität Hamburg, 7. Juni 2023, Hamburg
-
„Sprachübergreifende Schreibstrategien“ (B. Schnoor, K. Pershina & I. Usanova), MARE-Transferworkshop für die Bildungspraxis, 22.-23. Mai 2023, Hamburg