• Zur Metanavigation
  • Zur Hauptnavigation
  • Zur Suche
  • Zum Inhalt
  • Zur Subnavigation
  • Zum Seitenfuss
  • Universität Hamburg
  • For journalists
  • Staff Service Portal0
  • STiNE
https://www.kus.uni-hamburg.de/aktuelles.json?recentnews=true
  • Institutions and target groups
    • Einrichtungen
      • Faculties

        • Fakultät für Rechtswissenschaft
        • Fakultät für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
        • Medizinische Fakultät
        • Fakultät für Erziehungswissenschaft
        • Fakultät für Geisteswissenschaften
        • Fakultät für Mathematik, Informatik und Naturwissenschaften
        • Fakultät für Psychologie und Bewegungswissenschaft
        • Fakultät für Betriebswirtschaft
      • Services

        • STiNE
        • Surfmail
        • Exchange
        • KUS-Portal
        • eLearning-Plattformen
        • beluga Campus-Katalog (Stabi)
        • SharePoint
      • Student facilities and services

        • Campus-Center
        • Career-Center
        • PIASTA
        • AStA
        • Hochschulsport
        • Universitätsmusik
        • Familienbüro
        • Sprachenzentrum
        • Allgemeinsprachen
        • Büro für die Belange von Studierenden mit Behinderungen oder chronischen Krankheiten
        • Bibliotheken
      • Further facilities and services

        • Exzellenzcluster CLICCS
        • Exzellenzcluster CUI
        • Exzellenzcluster Quantum Universe
        • Exzellenzcluster Understanding Written Artefacts
        • Hamburg Research Academy
        • Pier Plus
        • Hamburger Zentrum für Universitäres Lehren und Lernen (HUL)
        • ISA-Zentrum
        • Centrum für Erdsystemforschung und Nachhaltigkeit (CEN)
        • Museen und Sammlungen
        • Universitätsarchiv
        • Alle wissenschaftlichen Einrichtungen
        • Regionales Rechenzentrum
        • Präsidialverwaltung
        • Unikontor
    • Target groups

      • Studieninteressierte
      • Studierende
      • Internationale
      • Promovierende
      • Forschende
      • Beschäftigte (KUS)
      • Weiterbildungsinteressierte
      • Alumni
      • Presse
      • Geflüchtete
    Close
  • Language
    • English
    • Deutsch
  • /en/sitemap.json
Universität Hamburg - der Forschung, der Lehre, der Bildung, zur Homepage
Research Centre LiDS
  • About LiDS
    • News
    • Key Questions & History
    • Specializations
    • Team
    • Associated Members
    • Cooperation Partners
    • Bylaws & Membership
  • Projects
    • Research Projects
    • LINCS
    • Multilingualism
    • Publications
  • Emerging Researchers
  • International
    • Netzwerk Next Generation Literacies
    • International Projects in LiDS
    • Faculty of Education - International
  • Transfer
    • Multilingualism
    • Transfer - Projects
  • Infrastructure

Photo: LiDS

  1. UHH
  2. Faculty of Education
  3. Research
  4. Faculty research areas
  5. Research Centre LiDS
LiDS Logo, multicolored, drawn

Photo: LiDS

Faculty Research Center "Literacy in Diversity Settings"

Linguistic diversity, understood as the coexistence of different languages (e.g., national and regional), language varieties (e.g., standard variants, dialects, and slang forms), modalities (e.g., spoken language, sign language, written language), and registers (e.g., language used by experts in specific fields), is a defining feature of differentiated societies. Due to migration, globalization and new (communication) technologies, the diversity of populations has increased tremendously. 
Literacy, which describes the ability to understand and actively use the different types, modalities or variants of language within a linguistically diverse context, is a prerequisite to actively participate in and sustainably shape society. Education and educational institutions are responsible to develop and promote literacy.  
In line with this, the research center LiDS (profile initiative of Universität Hamburg) investigates how sustainable language education can be achieved in the context of diversity. In accordance with the concept of lifelong learning, it covers (basic) education from early childhood to adulthood. This objective is pursued in 3 core research areas: 

Specialization I Literacy in Life Trajectories

Specialization II Literacy, Multilingualism, and Multimodality

Specialization III Literacy in Professional Education

News LiDS

Flyer

Photo: Next Generation Literacies

24 May 2023|LiDS

Apply now for the Next Generation Literacies Summer School 2023

The Next Generation Literacies Summer School will take place 28 August - 1 September 2023, and is now open for application. For detailed information regarding the programme, certification and application, please visit the official website and view the flyer.

People working on a project

Photo: ux indonesia on unsplash

21 April 2023|LiDS

Call for participation for early career researchers!! "Multilingualism and Multiliteracies at home and in educational settings"

On June 06. 2023, the University of Luxembourg is hosting a hybrid conference on "Multilingualism and Multiliteracies at home and in educational settings", which is especially interesting for early career researchers. 

For further information and registration details, please view the official call here.

Portrait Carole Bloch

Photo: Bloch

8 March 2023|LiDS

Prof. Dr. Carole Bloch, Extraordinary Professor at the University of the Western Cape, South Africa

Carole is an Extraordinary Professor in Language Education, University of the Western Cape, Director of Project for the Study of Alternative Education in South Africa (PRAESA) and one of the  Froebelian travelling tutor for The Froebel Trust. In 2023 she is a fellow at The New Institute in Hamburg and visits the research...

Contribution from the news channel Gäste DivER
Archive of current news

News

Malerei eines verknoteten Revolvers

Photo: pixabay/Autlyx

11 January 2023|Erziehungswissenschaft

Einladung zum Studientag "Frieden bilden - kooperative Perspektiven"

Wie kommen wir angesichts zahlreicher Kriege und Konflikte (weltweit) zu Frieden? Welche Rolle spielen Pädagogik und Bildung dabei, was können (angehende) Pädagog:innen tun? Wie wird friedensbildende Pädagogik in der Schule, als Medienbildung und in der Theaterarbeit umgesetzt? Diese und weitere Fragen stellt der...
Weihnachtlich geschmückte Tanne auf dem Von-Melle-Park-Campus

Photo: UHH/Stecher

22 December 2022|Erziehungswissenschaft

Weihnachtspause und Jahreswechsel

Ein ereignisreiches Jahr 2022 mit vielen Begegnungen, wertvollen Erfahrungen und unvorhergesehenen Herausforderungen geht zu Ende. Die Fakultätsleitung wünscht Ihnen und Ihren Familien und Freunden geruhsame Festtage und einen friedlichen Übergang in das neue Jahr!

Hier eine Auflistung zur Erreichbarkeit von Einrichtungen...
Portrait von Anouk Ticheloven

Photo: privat

20 December 2022|Erziehungswissenschaft

Junge Forschung: Wie hängen Mehrsprachigkeit und Wohlbefinden von Kindern zusammen?

Wie genau hängen Mehrsprachigkeit und das Wohlbefinden von Kindern und Jugendlichen zusammen, warum ist das überhaupt ein Thema? Und was können Pädagog:innen tun, um das Wohlbefinden mehrsprachiger Schüler:innen zu unterstützen? Zu diesen Fragen forscht Anouk Ticheloven, Promovierende und Schulleiterin der niederländischen...

Archive of current news

Last update: 7 November 2022

  • Feedback
  • Legal notice
  • Privacy statement
  • Accessibility
  • Site map
  • facebook
  • twitter
  • instagram
  • youtube
  • lecture2go
  • lecture2go
  • lecture2go
  • Academic affairs
  • Research
  • International affairs
  • University
  • Faculties
  • Apps
  • Campus Navigator
  • Jobs
  • University elections
  • Continuing studies
  • Site map
  • Index A to Z
  • Note on accessibility
  • Prospective students
  • Students
  • International prospective students
  • Young researchers
  • Researchers
  • Staff
  • Prospective continuing education students
  • Alumni
  • Journalists
  • Refugees
  • Address
  • Map and directions

© 2023 Universität Hamburg. All rights reserved

audit familiengerechte hochschule
Audit
HRK-Audit
System accreditation
70