Beiträge zu Sammelbänden und Zeitschriften (Peer Reviewed)
Gogolin, Ingrid (2023, forthcoming). Multilingualism in Monolingual Schools and the German Example. In: George Noblit (Ed.), Oxford Research Encyclopedia of Education. New York: Oxford University Press. doi:10.1093/acrefore/9780190264093.013.1906
Gogolin, Ingrid (2023): Bilingual and multilingual education. In: Wei, Li; Hua, Zhua; Simpson, James. The Routledge Handbook of Applied Linguistics. Volume One. Second Edition, pp 108-120. ISBN: 988-1003-082644
Atmacasoy, A., Akar, H. and Gogolin, I. (2023), "Building Responsive Education Systems Toward Multiple Disruptions in Refugee Education: Turkey and Germany as Cases", Wiseman, A.W. and Damaschke-Deitrick, L. (Ed.) Education for Refugees and Forced (Im)Migrants Across Time and Context (International Perspectives on Education and Society, Vol. 45), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 155-176. https://doi.org/10.1108/S1479-367920230000045009
Usanova, I., Schnoor, B. & Gogolin, I. (2023). Mehrsprachigkeit, digitale Praxis und Schreibfähigkeit. Unterrichtswissenschaft, https://doi.org/10.1007/s42010-023-00165-2
Gogolin, I., Klinger, T., Schnoor, B., Usanova, I. (2022). The Competence Model of Writing Skills in the Project "Multilingual Development: A Longitudinal Perspective (MEZ)". In: Brandt, Hanne; Krause, Marion; Usanova, Irina (Eds.): Language Development in Diverse Settings- Interdisziplinäre Ergebnisse aus dem Projekt "Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf" (MEZ). Wiesbaden: Springer VS, S. 35-72
Gogolin, Ingrid; Schnoor, Birger; Usanova, Irina (2021): Crossing the bridge to literacy in foreign languages: C-test as a measure of language development. In: Multilingua - Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication (ahead-of-print), S. 1-20 https://doi.org/10.1515/multi-2021-0018
Gogolin, Ingrid (2021): Multilingualism: A threat to public education or a resource in public education? – European histories and realities. The European Educational Research Journal (EERJ), Volume 20, No. 3. Thousand Oaks, CA & London: SAGE Jounals. S. 297-310 ISBN: https://journals.sagepub.com/eprint/JAKSCKAI2JFR8GHAXDRQ/full
doi: https://doi.org/10.1177/1474904120981507
Gogolin, Ingrid; McMonagle, Sarah (2021; in print): Multilingual Cities. In: Grin, François; Cardinal, L; Heugh, Kathleen and Michele Gazzola (eds.): The Routledge Handbook of Language Policy and Planning. London: Routledge, Taylor and Francis. ISBN: 978-3319-23434. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-02344-1
Gogolin, Ingrid (2020): Sprachliche Förderung, sprachliche Bildung und Lernen im Deutschen als Zweitsprache während und nach der Pandemie. In: DDS – Die Deutsche Schule, Beiheft 16, S. 175–188.
Gogolin, Ingrid; McMonagle, Sarah & Salem, Tanja (2019). Germany: Systemic, sociocultural and linguistic perspectives on educational inequality. In P.A.J. Stevens and A.G. Dworkin (eds.), The Palgrave Handbook of Race and Ethnic Inequalities in Education. 2nd Edition. Basingstoke: Palgrave Macmillan, pp. 557-602. ISBN: 978-3319947242. doi: http://doi-org-443.webvpn.fjmu.edu.cn/10.1007/978-3-319-94724-2_14
Gogolin, Ingrid (2019): Lernende mit Migrationshintergrund im deutschen Schulsystem und ihre Förderung – Forschungstraditionen und aktuelle Entwicklungen. In: Journal for Educational Research Online - Journal für Bildungsforschung Online, Volume 11, No. 1. Münster/New York: Waxmann-Verlag. S. 74–91. URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-167885
Klinger, Thorsten; Usanova, Irina; Gogolin, Ingrid (2019): Entwicklung rezeptiver und produktiver schriftsprachlicher Fähigkeiten im Deutschen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft Heft 1, 2019, Wiesbaden: Springer VS. S. 75-103.
Gogolin, Ingrid; Usanova, Irina (2019): Übergang zwischen Mündlichkeit und Schriftlichkeit im Kontext der Mehrsprachigkeit. Illustrationen. In: Budach, G. u.a. (Hrsg.): Grenzgänge en zones de contact. Paris: L'Harmattan, S. 179-189. ISBN: 978-2343163840
Gogolin, Ingrid (2018): Literacy and Language Diversity. Challenges for Educational Research and Practice in the 21st Century. In: Hill, Lori Diane; Levine, Felice J. (eds.): Global Perspectives on Education Research. London, New York: Routledge, S. 3-25. doi: https://doi.org/10.4324/9781351128421
Gogolin, Ingrid (2018) Interkulturelle Bildungsforschung. In: Tippelt, Rudolf; Schmidt-Hertha, Bernhard (Hrsg.): Handbuch Bildungsforschung, Bd.1. Wiesbaden: Springer Fachmedien, S. 351-374. Online first: DOI: 10.1007/978-3-531-20002-6_14-1. ISBN: 978-3531199801
Gogolin, Ingrid (2017): Ist Mehrsprachigkeit gut oder schlecht? Ein Standpunkt in einer vielleicht nie endenden Kontroverse. In: Zeitschrift für Grundschulforschung. Bildung im Elementar- und Primarbereich (ZfG), 10(2), S. 102-109. ISBN: 978-3781521957
Lagemann, Marina; Brandt, Hanne; Gogolin, Ingrid (2017): Renditen von Investitionen in fremdsprachliche Fähigkeiten: Eine Untersuchung von Schülerwahrnehmungen und deren Zusammenhang mit ihren Englischkenntnissen. In: McElvany, Nele; Sander, Andreas (Hrsg.): Bildung und Integration – Sprachliche Kompetenzen, soziale Beziehungen und schulbezogene Zufriedenheit. Empirische Pädagogik, 31(4). Landau: Empirische Pädagogik e.V., S. 460-494. ISBN: 978-3944996417
Gogolin, Ingrid (2017): Migration und Behinderung und die Bedeutung der pädagogischen Rehabilitation von Menschen mit Hörschädigung und Migrationshintergrund. In: Annette Leonhardt und Kirsten Ludwig (Hg.): 200 Jahre Gehörlosen- und Schwerhörigenpädagogen(aus)bildung in Bayern. Vom Jahreskurs zum interdisziplinären Studium an der Universität. Heidelberg: Median-Verlag, S. 121–132. ISBN: 978-3941146723
Gogolin, Ingrid (2017): Sprachliche Bildung als Feld von sprachdidaktischer und erziehungswissenschaftlicher Forschung. In: Michael Becker-Mrotzek und Hans-Joachim Roth (Hrsg.): Sprachliche Bildung – Grundlagen und Handlungsfelder, Bd. 1. Münster/New York: Waxmann-Verlag. (Sprachliche Bildung, 1), S. 37–53. ISBN: 978-3830933892
Gogolin, Ingrid (2016): Interkulturelle Bildungsforschung. In: Tippelt, Rudolf; Schmidt-Hertha, Bernhard (Hrsg.): Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: Springer Fachmedien. Online first: DOI: 10.1007/978-3-531-20002-6_14-1
Gogolin, Ingrid; Duarte, Joana (2016): Superdiversity, Multilingualism, and Awareness. In: Cenoz, Jasone; Gorter, Durk; May, Stephen (eds.): Language Awareness and Multilingualism. Zürich: Springer International Publishing. Online first: DOI: 10.1007/978-3-319-02325-0_24-1
Gogolin, Ingrid; Duarte, Joana (2016): Bildungssprache. In: Kilian, Jörg; Brouȅr, Birgit; Lüttenberg, Dina (2016): Handbuch Sprache in der Bildung. Handbücher Sprachwissenschaft 21. Berlin: Walter de Gruyter, S. 478- 499. doi: 10.1515/9783110296358-025
Gogolin, Ingrid (2016): European Educational Research Quality Indicators (EERQI): An Experiment. In: Ochsner, Michael; Hug, Sven E.; Daniel, Hans-Dieter (Hrsg.): Research Assessment in the Humanities. Towards Criteria and Procedures. Springer International Publishing: Zürich, S. 103-111. DOI: 10.1007/978-3-319-29016-4
Gogolin, Ingrid (2015): Vervielfältigung von sprachlicher Vielfalt. Beobachtungen und Forschungsergebnisse zur sprachlichen Lage in Deutschland. In: Migration und Soziale Arbeit 37(4), S. 292-298. ISSN: 1432-6000
Gogolin, Ingrid; Brandt, Hanne (2015): Zum Erwerb der CLIL-Fremdsprache durch Schülerinnen und Schüler mit Migrationshintergrund. In: Rüschoff, Bernd; Sudhoff, Julian; Wolff, Dieter (Hrsg.): CLIL Revisited: Eine kritische Analyse zum gegenwärtigen Stand des bilingualen Sachfachunterrichts. Frankfurt am Main: Peter Lang, S. 127-150. ISBN: 978-3631656624
Knigge, Michel; Klinger, Thorsten; Schnoor, Birger; Gogolin, Ingrid (2015): Sprachperformanz im Deutschen unter Berücksichtigung der Performanz in der Herkunftssprache und Akkulturationseinstellungen. Eine Pilotstudie bei Jugendlichen und ihren Eltern mit russischem, türkischem und vietnamesischem Sprachhintergrund in Hamburg. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) 18(1), S. 143-167.
Duarte, Joana; Gogolin, Ingrid; Klinger, Thorsten; Schnoor, Birger (2014): Mehrsprachige Kompetenzen in Abhängigkeit von familialen Sprachpraxen. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik 174(73), S. 66-85. doi: 10.1007/BF03379517
Gogolin, Ingrid (2014): Stichwort: Entwicklung sprachlicher Fähigkeiten von Kindern und Jugendlichen im Bildungskontext. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) 17(3), S. 407-431. doi: 10.1007/s11618-014-0569-3
Gogolin, Ingrid; Salem, Tanja (2014): Germany. In: Stevens, Peter A. J.; Dworkin, Gary A. (Hrsg.): The Palgrave handbook of race and ethnic inequalities in education. Basingstoke: Palgrave Macmillan, S. 365-401. ISBN: 978-3319947242
Gogolin, Ingrid (2013): Verschiedene Betrachtungsweisen. Über das Problem der Evaluation von Modellprojekten im Bildungswesen. In: McElvany, Nele; Holtappels, Heinz G. (Hrsg.): Empirische Bildungsforschung. Theorien, Methoden, Befunde und Perspektiven. Münster/New York: Waxmann-Verlag, S. 205–218. ISBN: 978-3830928881
Duarte, Joana; Gogolin, Ingrid; Siemon, Jens (2013): Mehrsprachigkeit Im Fachunterricht am Übergang in die Sekundarstufe II – erste Ergebnisse einer Pilotstudie. In: Erfurt, Jürgen; Leichsering, Tatjana; Streb, Raseda (Hrsg.): Mehrsprachigkeit und Mehrschriftigkeit: Sprachliches Handeln in der Schule. Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST) 83, S. 79–94. ISBN: 978-3942158688
Gogolin, Ingrid (2013): Bildungssprache – a Case of Multiliteracies and Multimodalities. In: Böck, Margit; Pachler, Norbert (Hrsg.): Multimodality and Social Semiosis. Communication, meaning-making, and learning in the work of Gunther Kress. Routledge: New York, S. 130–140. ISBN: 978-0415508148
Gogolin, Ingrid; Siemund, Peter; Schulz, Monika; Davydova, Julia (2013): Multilingualism, language contact, and urban areas: An introduction. In: Siemund, Peter; Gogolin, Ingrid; Schulz, Monika E.; Davydova, Julia (Hrsg.): Multilingualism and Language Contact in Urban Areas. Acquisition – Identities – Space – Education. Amsterdam: Benjamins, S. 1–15. ISBN: 978-9027214140
Gogolin, Ingrid (2012): Commonalities and differences: some ‘German’ observations on TLRP’s ten principles for effective pedagogy. In: James, Mary; Pollard, Andrew (Hrsg.): Principles for Effective Pedagogy. International responses to evidence from the UK Teaching and Learning Research Programme. Routledge Special Issue Book. First published as: Gogolin, Ingrid (2011): Commonalities and differences: some ‘German’ observations on TLRP’s ten principles for effective pedagogy. In: Research Papers in Education: Policy and Practice 26(3), S. 337–344. ISBN: 978-0415676625
Gogolin, Ingrid (2012): First-Language and Second-Language Learning. In: Banks, James A. (Hrsg.): The Encyclopedia of Diversity in Education (4 volumes). Thousand Oaks, CA & London: Sage Publications, S. 916–919. ISBN : 978-1412981521
Gogolin, Ingrid (2012): Language Policies and Bilingual Schooling in Europe. In: Banks, James A. (Hrsg.): The Encyclopedia of Diversity in Education (4 volumes). Thousand Oaks, CA & London: Sage Publications, S. 1331–1333. ISBN : 978-1412981521
Gogolin, Ingrid (2012): Identificación de la calidad en las Publicaciones de Investigación Educativa: Proyecto Europeo sobre los Indicadores de Calidad en la Investigación Educativa (EERQI). In: Revista de Investigación Educativa (RIE) 30(1), S. 13–27. https://doi.org/10.6018/rie.30.1.140812
Gogolin, Ingrid; Krüger-Potratz, Marianne (2012): Sprachenvielfalt – Fakten und Kontroversen. In: Zeitschrift für Grundschulforschung. Bildung im Elementar- und Primarbereich 6(2), S. 7–19.
Gogolin, Ingrid (2011): Bilingual Education. In: Simpson, James (Hrsg.): The Routledge Handbook of Applied Linguistics. London: Routledge, Taylor and Francis, S. 229–242. doi: https://doi.org/10.4324/9780203835654
Gogolin, Ingrid; Ellis, Elisabeth; Clyne, Michael (2011): The Janus Face of monolingualism: a comparison of German and Australian language education policies. In: Current Issues in Language Planning 11(4), S. 439–460. doi:10.1080/14664208.2010.550544.
Gogolin, Ingrid; Oeter, Stefan (2011): Sprachenrechte und Sprachminderheiten – Übertragbarkeit des internationalen Sprachenregimes auf Migrant(inn)en. In: Recht der Jugend und des Bildungswesens (RdJB) 59(1), S. 30-45. Published in English as: Language Rights and Linguistic Minorities. In: Richter, Dagmar; Richter, Ingo; Reetta, Toivanen; Ulasiuk, Iryna (Hrsg.): Language Rights Revisited – The Challenge of Global Migration and Communication. Berlin: Berliner Wissenschaftsverlag, S. 171–191. ISBN: 978-3-830531005
Reinders, Heinz; Gogolin, Ingrid; Gresser, Anne; Schnurr, Simone; Böhmer, Jule; Bremm, Nina (2011): Ganztagsschulbesuch und Integration von Kindern mit Migrationshintergrund im Primarbereich: Erste Näherungen an empirische Befunde einer vergleichenden Untersuchung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) (Sonderheft 14), S. 163-183. doi: 10.1007/s11618-011-0233-0
Gogolin, Ingrid (2010): Mehrsprachigkeit. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) 13(4), S. 529–547. doi: 10.1007/s11618-010-0162-3
Gogolin, Ingrid (2010): Sprachstandsdiagnosen. In: Krumm, Hans-Jürgen, Fandrych, Christian; Hufeisen, Britta; Riemer, Claudia (Hrsg.): Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 1. Halbband. Berlin: De Gruyter Mouton, S. 1305–1314. ISBN: 978-3110205077
Gogolin, Ingrid; Lange, Imke (2010): Bildungssprache und Durchgängige Sprachbildung. In: Fürstenau, Sara; Gomolla, Mechthild (Hrsg.): Migration und schulischer Wandel: Mehrsprachigkeit. Wiesbaden: VS-Verlag, S. 107–127. ISBN: 978-3531926599
Gogolin, Ingrid; Michel, Ute (2010): Kooperation und Vernetzung: eine Dimension "Durchgängiger Sprachbildung". In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung 5(4), S. 373–384. PID: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-354745
Gogolin, Ingrid (2008): Die Chancen der Integrationsförderung und der Bildungserfolg der zweiten Generation. In: Bade, Klaus J; Bommes, Michael; Oltmer, Jochen (Hrsg.): Nachholende Integrationspolitik – Problemfelder und Forschungsfragen. IMIS-Beiträge 34, S. 41–56. ISSN 0949-4723
Gogolin, Ingrid (2008): Förderung von Kindern mit Migrationshintergrund im Elementarbereich. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) (Sonderheft 11), S. 79–90. URN: urn:nbn:de:0111-opus-335
Gogolin, Ingrid; Hintze, Benjamin (2008): Migration und Spuren religiöser Architektur in Europäischen Großstädten: Wahrnehmungen Jugendlicher. Ein international vergleichendes Forschungsprojekt. In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung 3(4), S. 375–385. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-269523
Gogolin, Ingrid; Neumann, Ursula (2008): Regionale Bildungs- und Sprachplanung – die Beispiele Sheffield und FÖRMIG. In: Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST) 74, S. 39–54.
Gogolin, Ingrid (2006): Linguistic Habitus. In: Keith Brown (Hrsg.): Encyclopedia of Language and Linguistics. 2nd Edition. Oxford: Elsevier, S. 194–196. ISBN: 978-0080448541
Gogolin, Ingrid (2004): Zum Problem der Entwicklung von "Literalität" durch die Schule. Eine Skizze interkultureller Bildungsforschung im Anschluss an PISA. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) (Sonderheft 3), S. 101–111.
Gogolin, Ingrid; Pries, Ludger (2004): Transmigration und Bildung. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) 7(1), S. 5–19.
Gogolin, Ingrid; Schwarz, Inga (2004): "Mathematische Literalität" in sprachlich-kulturell heterogenen Schulklassen. In: Zeitschrift für Pädagogik (ZfPäd) 50(6), S. 835–848. ISSN: 0044-3247
Gogolin, Ingrid (2003): City Case Study Hamburg. In: Bourne, Jill; Reid, Euan (Hrsg.): Language Education. World Yearbook of Education. London/Sterling: Kogan Page, S. 253–266. doi: https://doi.org/10.4324/9780203416709
Gogolin, Ingrid; Böllert, Karin (2003): Professionalisierung. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE) 5(3), S. 367–383.
Gogolin, Ingrid (2002): Linguistic and Cultural Diversity in Europe: a challenge for educational research and practice. In: European Educational Research Journal 1(1), S. 123–138. doi: 10.2304/eerj.2002.1.1.3
Gogolin, Ingrid (2001): The Linguistic Marketplace. In: Mesthrie, Raj (Hrsg.): Concise Encyclopedia of Sociolinguistics. Oxford: Elsevier, S. 612–614. ISBN: 978-0080437262
Gogolin, Ingrid; Reich, Hans H. (2001): Immigrant Languages in Federal Germany. In: Extra, Guus; Gorter, Durk (Hrsg.): The other languages of Europe. Clevedon: Multilingual Matters, S. 193–214. ISBN : 9781853595097
Gogolin, Ingrid (2000): Une "Nouvelle Offensive". L'évolution du système educatif en Allemagne. In: Revue Internationale d‘Éducation Sèvres 28, S. 41–51. doi: https://doi.org/10.4000/ries.2413
Gogolin, Ingrid; Neumann, Ursula; Reuter, Lutz (1998): Schulbildung für Minderheiten. Eine Bestandsaufnahme. In: Zeitschrift für Pädagogik (ZfPäd) 48(5), S. 663–678. urn:nbn:de:0111-opus-68341